Vi tillbringar nästan hälften av vår tid hemma, och våra omgivningar har större inverkan på våra liv än vi tror. Det kanske känner sig bra här ibland tas som en given, eller inte beaktas när saker som design, kostnader och praktiska är i en blandning av dekorbeslut.

Men att tänka på hur våra interiörer påverkar vår hälsa och välbefinnande är verkligen värt det. Hemmet är där vi skapar massor av vackra minnen med familj och vänner, och tar oss tid att koppla av också – det borde vara någonstans vi känner oss på vårt lyckligaste och hälsosammaste, liksom ett utrymme vi älskar att tillbringa tid i.

SOCIALA UTRYMMEN OCH DU-TID

glad & hälsosam hemma grupp äta

Att utforma dina rum noggrant kan ha stora psykologiska och fysiska fördelar. Att äta tillsammans är ett av de bästa sätten att dela erfarenheter, känna sig inkluderade och glada hemma. Har du områden med öppen planlösning för aktiviteter som matlagning, restauranger och underhållning? Ett rymligt, livligt rum i hjärtat av huset är perfekt för familjetid eller umgås med vänner.

Låt oss inte glömma vikten av dessa tystare rum också. Utrymmen att dra sig tillbaka för att läsa, koppla av och naturligtvis sova, är lika nödvändigt. Alla behöver sin egen tid. Tänk på design som är mycket mer avslutande, mysigare och tröstande i dessa områden.

HÖG ELLER LÅG?

glad & frisk hemma högt i taket

Skulle du tro att tak kan påverka hur vi känner oss? Studier har visat att högt i tak kan främja kreativitet och social interaktion, medan lägre kan hjälpa dig att känna dig mer fokuserad för aktiviteter som studier eller hantverk. Naturligtvis är det inte lätt att ändra befintliga tak men det kan vara en faktor att tänka på om du flyttar.

FÖRVARINGSKRIG

glad & frisk hemlagring

Bild från  The Ordinary Lovely

Något som ofta går fel är lagring. Välorganiserade utrymmen minskar stress eftersom saker är mycket lättare att hitta och snyggt bort. Oavsett om det är skåp, lådor, hyllor eller ännu mer unika idéer, att ha någonstans att lagra de små sakerna kan göra stor skillnad. Men större utrymmen för cyklar och utomhusutrustning är också bra. Det är mycket lättare att känna sig lugn och nöjd hemma och veta att allt har sin plats.

HÅLL DIN KYL ELLER HÅLL VARM

glad & frisk hemma förkylning

Att känna för kallt på vintern och för varmt på sommaren är något som är alltför bekant för oss i Storbritannien. Världshälsoorganisationen rekommenderar temperaturer mellan 18 och 24 ° C för ett hälsosamt liv. Men hur kan vi främja en hälsosam temperatur hemma?

Det kan betyda att man tänker på en hel rad saker, från din typ av uppvärmning till isolering och glasering. Ändå en enkel lösning som ofta förbises är din termostat – bättre kontroll av din uppvärmning kan verkligen hjälpa dig att känna dig mer bekväm när temperaturen varierar under dagen och årstiderna.

VENTILATION

glad & hälsosam hemmaventilation

En annan stor faktor som ibland kan vara oroande är fuktig. Vi skapar naturligtvis fukt från andning och våra dagliga aktiviteter som matlagning, tvätt och bad bidrar också till detta. Fukt kan vara en fiende eftersom det skapar bakterier, damm kvalster och mögel som leder till hälsoproblem som astma.

För att säkert ta hand om fukt, se till att du har god ventilation i ditt kök och badrum. Ibland kan du också öppna fönster runt ditt hem.

BULLRIGA GRANNAR?

glad & frisk hemma gäspande hund

Att hantera en bullrig granne kan vara riktigt frustrerande och till och med leda till stress. Andra ljud från ditt hem kan hålla dig vaken på natten eller orsaka konflikter också. Om du har uttömt dina alternativ kan du överväga ljudisolering i golv, väggar och tak. Även gardiner kan hjälpa till att minska brus från utsidan och hjälpa dig att höra tydligare inomhus. Att ha lite lugn och ro hemma borde inte vara en lyx utan beviljas.

LÅT NATUREN IN

Berkeley-Tvättade-Ek

Berkeley Washed Oak

Förkylning, fukt, buller – vi har pratat mycket om att hålla saker borta. Ändå är ett av de bästa sätten att känna sig lycklig och frisk hemma genom att släppa in naturen.

Naturligt ljus är en biggy. Det kan minska ångest och depression, förbättra sömnen och till och med hjälpa människor att återhämta sig snabbare när de känner sig dåligt. Maximera det med stora, breda fönster och takfönster. Öppna dina fönster regelbundet för att släppa in den friska luften, förbättra din luftkvalitet och ta bort eventuella föroreningar.

glad & hälsosam takfönster

Tänk också på din åsikt – har du en vacker trädgård, en underbar stad eller landskapet att titta på? Att kunna titta på avstånd är hälsosamt för sinnet och synen. Och tänk bara på hur mycket bättre det känns att arbeta från ett skrivbord inför ett fönster – det kan inspirera din kreativitet.

Växter är friska. De kan hjälpa till att rena luften eftersom de naturligt tar bort gifter. Och naturligtvis släpper de syre, vilket hjälper oss att andas lättare. Det har till och med gjorts studier som visar att de kan förbättra humöret, minska stressnivåerna och öka vår uppmärksamhet. Dags för en resa till trädgårdscentret!

Salcombe-Seashore-kopia

Salcombe Seashore Oak

Och ett av de enklaste sätten att förbättra välbefinnandet i hemmet är att dekorera med naturliga färger. Tänk varmare nyanser i sociala utrymmen eftersom de kan skapa en mysig, optimistisk känsla. Mjuka blues och greener har en lugnande effekt som hjälper dig att känna dig lugn och avslappnad i retreatrummen.

Naturliga trästrukturer under foten skapar en fysisk och psykologisk koppling utomhus och kan ställa ditt sinne lugnt. Tänk blonda skogar med en mjuk utstrålning för lugnande utrymmen eller rika rustika och djupare antika toner i livligare områden. Trägolv ger en vacker känsla av natur in i hemmet och kan hjälpa dig att må bra också. Låt naturen in och känna sig lycklig hemma med ett naturligt inspirerat trägolv

Happy Home Infographic (300 dpi) kopia