Athena Mellor är en äventyrsälskare och utforskare i hjärtat, inspirerad av naturens och jordens enkelhet i sin renaste form. Efter att ha hittat några härliga läsningar på hennes Wild and Words- blogg, bjöd vi henne att dela sin passion för den naturliga världen genom att skriva för oss. Låt dig inspirera av Athenas fem bästa sätt att må bra utomhus …

 

Klockan är 5.30 på morgonen och jag promenerar upp en stenig väg med en bitter kall vind som stickar mitt ansikte och händer; vandringsstövlar snörde på mina fötter och en kolv varmt kaffe stoppat i ryggsäcken. När jag närmar mig  toppen är himlen uppblåst med tusen nyanser av orange, rosa, röd och lila. Förkylningen i mina händer är plötsligt glömd när jag dansar de sista stegen, ett leende strålande på mitt ansikte – stirrade, förvirrat, på  utsikten framför mina ögon. För mig är det här ögonblicket den renaste formen av att må bra.

Jag är en utomhusförfattare, fotograf och bloggare; brinner för äventyr i naturen, skyddar naturen och delar berättelser från naturen genom foton och ord. Att gå utanför för mig har alltid varit synonymt med hälsa och lycka, och jag försöker inspirera andra att komma utomhus på alla sätt de kan; vare sig det är att vandra ett berg i gryningen, simma i en vild sjö, packa in din lunch och ta den med i en lokal skog, eller sova på en sluttning under en miljon stjärnor.

Här är fem enkla sätt som du också kan må bra utomhus …

 

1. TA DITT MORGONKAFFE TILL DET STORA NATUREN

1.-Flask-i-dyner-web

En av mina favorit saker att göra på morgonen är att njuta av en varm brygg ute bland naturen. Oavsett om det är en mugg med ångande kaffe i trädgården eller en kolv med mjölkete med utsikt över havet. Morgnar är den perfekta tiden att ta sig ut; ger dig upp för dagen med naturens lugn och renhet redan i början av den.

 

2. GÅ IGENOM EN TALLSKOG EFTER REGN

2.-Woodland-walk-web

Har du någonsin luktat en tallskog efter regn? Det lämnar den mest underbara doften runt omkring, och att vandra i en skog efter en regnig dag måste vara en av mina favorit saker att göra i naturen. Ta det långsamt och uppskatta alla de små delar av skogen som verkar glöda efter regn: mossiga stockar och blöta löv, regndroppar på tallnålar och leriga pölar på skogsspår.

 

3. VILDSIMMA I EN KALL SJÖ

3.-Norge-sjön simma-web

Att simma i en frysande kall naturlig sjö kanske inte låter som det mest tilltalande sättet att må bra … Men låt mig försäkra er att när du kommer ut ur vattnet med krusbockar som täcker din hud, kommer du att känna en slags eufori och förfriskning som fyller din kropp med värme. Kallt vatten simning har faktiskt diagnostiserats som ett effektivt sätt att behandla depression; minska kronisk stress och lämna en känsla av upphetsning och lugn efter det. Hitta en sjö, en flod eller ett vattenfall nära dig, och varför inte ta ett dopp?

 

4. VANDRA EN LOKAL TOPP VID SOLUPPGÅNGEN

4.-Mam-Tor-at-soluppgång-web

Hälsa solen när den får sitt första utseende för dagen ovanpå en kulle vid soluppgången. Detta är något jag älskar att göra när hösten blir vinter när de kallare temperaturerna ger fantastiska färger i både solen och landskapet. Du behöver inte resa långt – hitta bara en lokal kulle och prata upp till toppen i gryningen, andas in den kalla luften och beundrar de olika färgerna och strukturerna som omger dig. En morgon på en kulle är ett idealiskt sätt att förbereda dig för dagen, med dessa minnen från soluppgång alltid i ditt sinne.

 

5. SOV UNDER STJÄRNORNA

5.-Alps-web

Att se natthimlen måste vara en av de mest ödmjuka upplevelserna i det stora naturen. På en klar natt, se när fläckar av stardust glöder över dig; en biljon små stjärnor som utgör Vintergatan. Jag har alltid älskat att campa – sommar eller vinter – eftersom jag tror att sova ute kan göra att du känner dig så närvarande i naturen och med respekt för naturen. Så packa en ryggsäck med ett tält – eller dra till och med din täcke i trädgården – och känna den godheten att kliva tillbaka till grunderna och sova under stjärnorna.

Att komma utanför behöver inte betyda att klättra på ett berg, vandra åtta timmar eller slåss mot arktiska vindar och knädjup snö. Det kan vara så enkelt som att kliva in i trädgården, en lokal skog eller en närliggande kulle. Även den minsta exponeringen för den stora naturen kan få dig att må bra, så ta dig tid att uppskatta naturen varje dag – även i bara 10 minuter – så kommer du säkert att må bättre för den.